De laatste tijd is er in Nederland veel onrust over de uitrol van 5G. Allerd Stikker en Else Boutkan bieden in een notendop inzicht in het 5G dilemma, elektromagnetische straling en gezondheid.
Elektromagnetische straling en gezondheid in een notendop
1.
De sterren aan de hemel, dus ook de zon, stralen licht uit. Dit licht is een natuurlijke elektromagnetische straling van bepaalde bandbreedte van frequenties.
2.
Natuurlijke elektromagnetische straling omvat behalve licht een zeer groot palet van frequenties die wij, behalve licht en infrarood, niet zien.
3.
Elektromagnetische straling kan informatie overdragen met de snelheid van het licht (300.000 km per seconde).
4.
Wetenschappelijk is vastgesteld dat informatie die via natuurlijke elektromagnetische straling de aarde bereikt, sturende functies heeft bij complexe biologische processen in levende organismen. Zo bevordert bijvoorbeeld UV straling de aanmaak van vitamine D. Een ander eenvoudig voorbeeld is de groene kleur in de natuur voor het aanmaken waarvan zonlicht nodig is.
5.
Water in organismen speelt een essentiële rol bij de overdracht van informatie. Alle levende organismen bevatten water; bij de mens is dat plusminus 70 procent.
6.
De telecomsector maakt voor draadloze communicatie gebruik van de eigenschap van elektromagnetische straling om informatie te transporteren met de snelheid van het licht. Daartoe wordt gebruik gemaakt van geselecteerde kunstmatig opgewekte frequenties.
7.
Proefondervindelijk is vastgesteld dat eenzijdige selectie en intensief toegepaste kunstmatig opgewekte elektromagnetische straling de natuurlijke biologische processen in organismen kan verstoren.
8.
Bij de gezondheidseffecten van elektromagnetische straling is het van belang onderscheid te maken tussen warmte-effecten en stralingseffecten. Het warmte-effect van de door de telecom sector geselecteerde frequenties beperkt zich tot een dun gedeelte van de buitenkant van levende organismen zoals bij de mens de huid. Warmte-effecten zijn grondig onderzocht en bekend. Daar zijn internationale blootstellingsrichtlijnen voor vastgesteld.
9.
Onderzoek naar de stralingseffecten van de geselecteerde frequenties vraagt echter nog veel aandacht. Dit geldt voor zowel het korte als het lange termijn effect. Er is al veel wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd dat wijst op reële risico’s.
10.
Nader onderzoek lijkt nodig om reële risico’s overtuigend te onderbouwen en oplossingen daarvoor te ontwerpen. Met de kennis uit dit onderzoek wordt de weg vrijgemaakt naar coherentie innovatie voor informatie- en communicatietechnologie.
Allerd Stikker: allerdstikker.nl
Else Boutkan: elseboutkan.nl
5 juni 2020
Het 5G dilemma in een notendop
1.
De laatste tijd is er in Nederland veel onrust over de uitrol van 5G. Er waren activistische demonstraties, er verspreiden zich nep-berichten over de bijwerkingen en er zijn complottheorieën over de tegenstanders. Er zijn Kamervragen gesteld over de gezondheidseffecten, er was een kort geding tegen de Staat (door Stichting Stop5GNL). En er zijn verscheidene particuliere informerende initiatieven over de gezondheidsrisico’s (bijvoorbeeld stralingsbewust.nl). Het gevolg van deze gebeurtenissen en diverse informatiestromen is dat het publiek er geen draad meer aan vast kan knopen en er geen constructief breed maatschappelijk debat plaats vindt.
2.
Het vonnis van het kort geding van 25 mei 2020 geeft de Staat het groene licht voor de veiling van frequenties naar de Telecomsector voor de uitrol van 5G. Het vonnis geeft een aantal duidelijke aanknopingspunten die van belang zijn voor zowel de voor- als tegenstanders van de uitrol. Bijvoorbeeld:
-
-
- De rechter heeft bepaald dat de Staat voldoende onderzoek heeft doen plaatsvinden om aan te tonen dat er op dit moment geen gezondheidsrisico’s zijn aangetoond die aanleiding zouden geven tot toepassing van het zogenoemde voorzorgsbeginsel.
- De Staat heeft bij bovengenoemd onderzoek onafhankelijke wetenschapsinstituten ingeschakeld die hebben geconcludeerd dat door de eiser voorgelegde publicaties onvoldoende kwaliteit en bewijskracht bevatten.
- Indien in een later stadium overtuigende bewijskracht over gezondheidsrisico’s zou worden geleverd, is de Staat verplicht haar beleid te wijzigen. Hieraan zal de Staat voldoen. Hierbij werd aangetekend dat vooralsnog geen onomkeerbare besluiten worden genomen.
- De Staat kan zich niet beroepen op verplichtingen aan de EU en/of besluitvorming bij de Telecomsector.
-
3.
In afwachting van adviesrapport door de Gezondheidsraad in opdracht van de Tweede Kamer eind juli 2020 zullen tegenstanders van de uitrol zich nu moeten beraden over:
-
-
- Inzage te verkrijgen in de rapportage van de door de Staat opgedragen onderzoeken aan wetenschappelijke instituten die tot de conclusie hebben geleid dat er geen risico’s zijn aangetoond.
- De Staat zal openbaarheid moeten geven aan haar plannen voor het regelmatig bijhouden van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op gebied van straling en gezondheid en daarvoor een plan van aanpak bekend moeten maken.
- Een inventarisatie maken van wetenschappelijke publicaties die duidelijke risico’s aantonen maar door de wetenschappelijke instituten, die in opdracht van de Staat werken, niet zijn onderzocht.
- Een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoeksprogramma in gang te zetten voor verder onderzoek naar mogelijke risico’s op grond van de laatste inzichten vanuit verschillenden disciplines.
-
4.
Van groot belang is dat bovengenoemde initiatieven worden uitgevoerd door onomstreden organisaties en personen zonder activistische en complot-theoretische intenties.
5.
In zijn algemeenheid zal de Staat veel meer aandacht moeten besteden aan zorgvuldige, volledige en regelmatige voorlichting naar het publiek over de besluitvorming over de uitrol van 5G.
Allerd Stikker: allerdstikker.nl
Else Boutkan: elseboutkan.nl
5 juni 2020